| 14. 11. 2019
| Slévárna bratří Uxů patří k průmyslovým skvostům Brna, navíc s velmi zajímavou historií, která se píše od roku 1886. V malebné továrně dodnes probíhá výroba litinových odlitků klasickým litím a jde tak zřejmě o nejpůsobivější provoz v širším centru města. Když mě kamarád Martin pozval na exkurzi, zorganizovanou společně s jedním z majitelů slévárny, jednoduše jsem nemohl odmítnout! |
| | Z města se ke slévárně, která vyroslta před 133 roky na tehdejším předměstí Komárově, jde po ulici Plotní. |
|
| Ta teď prochází rekonstrukcí, díky které se do ní z Dornychu po 150 létech vrací koleje. Koňská tramvaj tu byla vybudována v roce 1869 (tedy ještě 19 let před slévárnou) jako spojka na dolní nádraží. Tehdy Komárov narozdíl od současnosti vzkvétal. |
|
| Dnes trpí čtvrť opakovanými vlnami nezájmu města Brna o vlastní historii. Bourají se tu krásné domy městské i soukromé jeden za druhým a obvykle bez náhrady. |
|
| Taky tento kdysi krásný objekt čeká po létech uvadání nejspíš demolice. Chování města připomíná pověstného muže ze Singapuru, který si dělal sekerou manikuru. |
|
| Imperativní plakát na pravoboku hlásá, že jsme již blízko cíle. Právě včas - cesta po Plotní může člověku navodit nebezpečné deprese. Tda yještě před pár roky stály malebné dělnické pavlačáky - dnes tu v bahně parkují auta. |
|
| Hned za vstupem do slévárny nás kromě jednoho z ředitelů, milého a ochotného pána, čeká také unikátní kanálový poklop firmy B. Fischmann a Spol. od nás z Židenic. |
|
| A vrháme se přímo do provozu (nádhera, nelze dostatečně poděkovat). K dopravě tekuté oceli se tu dnes používají zavěšené nádoby, ze kterých se ocel nalévá ještě do menších licích pánví. Pozorné oko si však může všimnout i koleje úzkorozchodné drážky, která sloužila k přepravě tekuté oceli v minulosti. |
|
| Licí pánce jsou ocelové, z vnitřní strany ale mají tlustou keramickou vyzdívku, která brání konstrukční oceli, aby se rozpustila vlivem kapalné oceli uvnitř. |
|
| Z menší licí pánce se krásně zářící ocel odlévá do (pískových) forem uložených na pojízdných lavicích (na koleji širokého rozchodu). |
|
| Aby ocel zbytečně nechladla, zakrývá se otvor licí pánve v přestávkávh před odebíráním oceli azbestovou dekou. |
|
| Dávkování oceli z větší do menší licí pánve. |
|
| Práve ve slévárně je pro člověka z kanceláře na první pohled malebná. Jako každodenní dřina ale musí být docela náročná a taky nebezpečná. |
|
| Úzkokolejce tu ale neodzvonilo docela. Koleje spojující tovární haly jsou částečně stále v provozu. |
|
| Vypravme se po nich nejprve k tavící peci. |
|
| Většinu vnitropodnikové přepravy tu samozřejmě dnes zajišťují gumokolní dopravní prostředky, koleje ale vedou skrze celý areál. |
|
| Pojíždět po nich mohou speciální vozíky na velké válcové licí pánve. |
|
| Vozíčky ovšem mohou sloužit také k přepravě již naplněných forem, které jsou příliš těžké pro ruční manipulaci. |
|
| Srdcem slévárny je tavící pec, v tomto případě plynová. |
|
| Přeprava zavěšené licí pánve od tavící pece na úzkokolejný vozíček. |
|
| Další vozák už čeká v pořadí na odstavné koleji. |
|
| Menší licí pánve lze přepravovat gumokolně s humánním pohonem. |
|
| Dokud neztuhne, ocel neustále oranžově žhne. Je to povznášející pohled. |
|
| V rámci exkurze máme příležitost navštívit i tovární dvůr, ze kterého vyrůstají dva ikonické komíny, viditelné z širokého okolí (a dnes nepoužívané, nicméně ve slévárně záměrně zachované a udržované). |
|
| Celý areál slévárny byl na žádost majitelů prohlášen kulturní památkou. Snad se díky tomuto vzornému přístupu podaří provoz ve městě zachránit. |
|
| Škrobárny na protější straně ulice Dornychu tolik štěstí neměly. Ani tramvajová trať tudy vedoucí, ani vlečky v těsném sousedství, ani elektrozávod Bartolomeus, Donát a spol. |
|
| Ještě jednou pohled na majestátní komíny slévárny Uxa. |
|
| Úzkokolejné vozíky s prázdnými licími formami čekají na odstavné koleji na dvoře před slévárnou. |
|
| Loučíme se s unikátním provozem a přejeme krásné slíévárně mnoho zdaru i ve 21. století! |
|
| Zpět
Komentáře:
Stránka:
|
|
Poslední komentáře:
Autor: František Jeřábek Text: Ahoj Láďo ještě pamatuji Kolena Pavla z Olomouce Lexa Frič Vokrinek Číst
Autor: Lukáš Krejčí Text: Dobrý den, rád bych se zeptal, zda je možné použít některou z Vašich fotografií ke své diplomové práci.
S pozdravem
Krejčí Číst
Autor: Pavel Danek Text: Leodegard Danek ( Mlynar v Arnostove) by muj dedecek. Číst
Autor: Ladislav Brabec Text: Díky Franto za reakci.
Jsem v kontaktu s Pavlem Kŕivánkem, oba jsme v Praze, toho také pamatuješ? Jinak o nikom nevím.
Číst
Autor: JzA Text: Pokud to bude vhodné vzhledem k tématu, určitě se dřív nebo později dočkáte. Číst
|
|